دانلود تحقیق در موردآئیـن نـامه بهداشت محیط مـدارس

دانلود تحقیق در موردآئیـن نـامه بهداشت محیط مـدارس


دانلود تحقیق در موردآئیـن نـامه بهداشت محیط مـدارس

نام فایل : آئیـن نـامه بهداشت محیط مـدارس

فرمت : .ppt

تعداد صفحه/اسلاید : 42

حجم : 2 مگابایت


*
*


*
*
آئیـن نـامه بهداشت محیط مـدارس
*
*
ماده 1 : محلی که برای احداث مدرسه در نظر گرفته میشود : باید در فاصله و موقعیت مناسبی نسبت به مراکز جمعیتی و نواحی مسکونی و آموزشی بوده در مالکیت آموزش و پرورش و داخل محدوده شهری یا روستا قرار داشته ، امکان دسترسی به تاسیسات مانند آب ، برق ، تلفن و گاز داشته باشد .
*
*
ادامه
بر اساس مطالعات اقلیمی منطقه ، در هنگام احداث ساختمان مدرسه ، رعایت نکات زیر ضروری است .
با توجه به تعیین جهت وزش باد ، زمین انتخابی نباید در مسیر و مجاورت عوامل آلودگی زا مانند کارخانجات صنعتی، شیمیائی ، محلهای دفن زباله ، فاضلاب شهری ، دامداری ، مرغداری دباغ خانه ها ، کشتارگاهها ، کوره های آجرپزی ، محل انباشت کود و سایر مراکزی که به نحوی ممکن است ایجاد دود ، بو و گرد و غبار نماید قرار داشته باشد .
*
*
باید دقت شود تا محل احداث مدرسه در جوار بیمارستان ، تیمارستان ، گورستان ، زندان ، خطوط راه آهن ، بزرگراهها قرارنداشته وخارج از حریم کابلهای فشار قوی برق( هوایی یا زمینی )خطوط اصلی و فرعی گاز رسانی ، پستهای زمینی فشارقوی ، پمپ بنزین ، محل عرضه و فروش کپسولهای گاز ، انبارهای مواد محترقه ، منفجره ، ترکیبات شیمیائی مانند : کاغذ ، پارچه ، پلاستیک ، چوب ،الیاف بافت و غیره و نیز در مسیر حوزه های آبریز فرعی و اصلی رودخانه واقع نشود.
نکته مهم
*
*
تبصره 1 : در صورتی که احداث مدرسه در نزدیک محیطهای ذکر شده در ماده 1 اجتناب ناپذیر و اجباری باشد ، باید حداقل 500 متر با مراکز فوق فاصله داشته باشد . تبصره 2 : در صورتی که ابتدا مدرسه احداث شده باشد سایر مراکز باید فاصله مناسب(حداقل 500 متر ) تامدرسه را رعایت نمایند .
*
*
 ماده 2 :معیار محاسبه مساحت زمین مورد نیاز به منظور احداث مدرسه ، تعداد دانش آموزانی خواهد بود که در آن مدرسه به تحصیل اشتغال خواهند داشت و متناسب با دوره های ابتدایی ، راهنمائی و متوسطه
*
*
ادامه
و بر اساس سرانه بنا و محوطه با اخذ نظرات معاونت تربیت بدنی و تندرستی به لحاظ زمنیهای ورزشی مورد نیاز و نیز فضاهای بهداشتی به ازاء هر دانش آموز طبق ضوابط و معیارهای طراحی فضاهای آموزشی و پژوهشی سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس و استاندارد ملی 2086 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خواهد بود.
*
*
تبصره 1 : برای احداث مدارس فنی حرفه ای ، مدارس شبانه روزی و مدارس کار و دانش حسی مورد علاوه بر زمین اشاره شده در ماده 2آئین نامه باید زمینه کافی جهت احداث کارگاه ، آزمایشگاه اختصاصی ، فضاهای ورزشی ، خوابگاه ، سالن غذا خوری، آشپزخانه وانباردر نظر گرفته شود .
*
*
تبصره 2 :
تعداد طبقات مدارس برای دوره های ابتدایی و راهنمایی حتی الامکان دو طبقه و در صورت ضرورت حداکثر سه طبقه و برای دبیرستانها و هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش حداکثر چهارطبق مجاز است.
*
*
تبصره 3 : ضوابط احداث خوابگاه ، سالن غذا خوری ، آشپزخانه ، انبار ، سردخانه ، بوفه ، حمام ، سرویسهای بهداشتی و .... بر اساس آئین نامه ماده 13 قانون مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و ضوابط و معیارهای طراحی فضاهای آموزش و پرورش سازمانی نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور رعایت گردد.
*
*
 ماده 4 :دیوارهای کلاسها باید کاملاً خشک ، بدون درز ، صاف و حداقل تا ارتفاع کف پنجره ها از سنگ مناسب استفاده شده و بقیه سطح دیوار مطابق با جدول رنگ فضاهای آموزش و جداول نازک کاری رنگ آمیزی گردد و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از انتقال صوت به کلاس مجاور انجام شود .
*
*
 ماده 5 :کف کلاسها ، راهروها و پله ها باید مقاوم ، مسطح و قابل شستشو بوده و لغزنده نباشد .
*
*
 ماده 6 :سقف کلاسها باید صاف ، بدون درز و شکاف و به رنگ روشن باشد .
*
*
 ماده 7:تابلو کلاس درس باید در محلی مناسب که نور کافی به آن می رسد قرار داشته و در معرض دید کامل دانش آموزان و به رنگ سبز مناسب و غیر براق باشد تا از ایجاد خیرگی بر اثر بازتاب نور جلوگیری گردد . فاصله تابلو کلاس درس از اولین ردیف دانش آموزان نباید از2/2 متر کمتر باشد .
*
*
 ماده 9 : ضوابط ارگونومی برای دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی باید بر اساس معیارها و ضوابط طراحی سازمان نوسازی مدارس ومرکز سلامت محیط و کار منطبق باشد .
*
*
 ماده 10 : پله های مشرف به پرتگاه در مدارس باید لغزنده نبوده و به نرده مناسب مجهز باشد .
*
*
 ماده 11 : حداکثر ارتفاع پله در مدرسه 18 سانتیمتر و حداقل عرض آن 30 سانتی متر و طول آن حداقل 1/3 متر باشد .
*
*
 ماده 12 : نقشه مدارس استثنایی ، طبق ضوابط و استانداردهای موجود برای معلولین بوده و کلاسها در طبق همکف در نظر گرفته شود .
*
*
 ماده 13 : در و پنجره های مشرف به فضای خارج ، برای جلوگیری از ورود حشرات باید به توری سیمی مناسب مجهز باشند و پنجره های طبقات فوقانی مشرف به پرتگاه علاوه بر مورد فوق دارای نرده محافظ یا کتیبه ثابت باشد .
*
*
 ماده 14 : کلاس دانش آموزان خردسال باید در طبقات پایین تر ساختمات قرار گیرد .
*
....

خرید آنلاین